Kierownik powinien charakteryzować się wieloma cechami takimi jak wiedza, opanowanie, budzenie zaufania, punktualność, dobra organizacja czasu i pracy własnej, asertywność, samodzielność, empatia, umiejętności negocjacyjne, pewność siebie, wnikliwość. Osoba zajmująca stanowisko kierownicze musi umieć rozmawiać z ludźmi, ale również musi umieć ich słuchać.
Czy wszystkie te cechy są wrodzone czy któreś z nich możemy w sobie wyćwiczyć?
Praca nad sobą to jedna z cech kierownika. Poprzez szkolenia managerskie możemy pewne cechy wyćwiczyć lub udoskonalić. Osoba zajmująca stanowisko kierownicze powinna brać udział w warsztatach, konferencjach czy szkoleniach. Cechy takie jak pewność siebie, opanowanie, umiejętności negocjacyjne czy asertywność są kompetencjami, które możemy rozwijać. Kierowanie zespołem jest bardzo odpowiedzialnym stanowiskiem, bowiem obejmuje nie tylko odpowiedzialność za wykonaną pracę ale i za ludzi.
Jeżeli nasi współpracownicy będą dobrze się ze sobą dogadywać i umieć ze sobą pracować to wzrośnie efektywność działań i pracy. Najtrudniejszą rolą kierownika jest rozwiązywanie konfliktów. Niejednokrotnie w trakcie pracy będą powstawały mniejsze lub większe konflikty. Zadaniem kierownika jest skuteczne załagodzenie wszelkich sporów, w których zawsze musi pozostać bezstronny, co niejednokrotnie jest bardzo trudne.
Szkolenia dla kierowników obejmują nie tylko teorię, ale i ćwiczenia, które lepiej przygotują menadżera do pracy. Podnoszenie swoich kompetencji miękkich sprawi, że będziemy lepiej działać pod presją czasu, nabędziemy umiejętność nadawania priorytetów zadaniom, a także zdolność podejmowania decyzji. Bardzo ważną wiedzą jaką możemy nabyć w trakcie uczestniczenia w szkoleniach jest wiedza o rozwiązywaniu konfliktów w zespole, poznamy typy kryzysów motywacyjnych, zapoznamy się z systemem motywacyjnym, nauczymy się jak bronić decyzje i oceny, a także dowiemy się jaka jest rola kierownika oraz możliwe style kierowania.