Kryzys może być postrzegany jako odchylenie od obecnego stanu rzeczy, który może mieć poważne negatywne skutki dla instytucji lub ogółu społeczeństwa. Zarządzanie kryzysowe oraz planowanie awaryjne to procesy, które mają na celu minimalizowanie szkód i ograniczenie konsekwencji zdarzenia kryzysowego. Niniejszy artykuł ma za zadanie przedstawić czytelnikom właściwości i korzyści zarządzania kryzysowego oraz planowania awaryjnego dla różnych podmiotów.
Co to jest zarządzanie kryzysowe i planowanie awaryjne?
Zarządzanie kryzysowe i planowanie awaryjne to ogół działań przedsiębiorstwa skierowanych na przygotowanie i zminimalizowanie szkód powstałych w wyniku zdarzeń nadzwyczajnych, bądź przedstawicieli majać wystąpienia sytuacji kryzysowych. Można tu mówić o sytuacjach pozakontraktowych lub nieplanowanych, które mogą nieść ze sobą poważne skutki dla firmy. Do głównych cech planowania awaryjnego, można zaliczyć: monitorowanie zagrożeń, zapobieganie zagrożeniom, przygotowanie przedsiębiorstwa do działania w sytuacji kryzysowej, szybką reakcję, liczenie ze skutkami oraz prewencję, czyli działania zapobiegawcze.Alternatywa w sytuacjach kryzysowych
Ważne jest, aby mieć zdefiniowane i odpowiednio przygotowane procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych. Planowanie awaryjne jest alternatywą dla firm, gdyż pomaga w przygotowaniu na ewentualne zagrożenia pozwalając zidentyfikować zagrożenia, określić odpowiednie reakcje i przygotować odpowiednie rozwiązania. Dzięki temu, pracownicy mając gotowy plan działania, są w stanie szybko i dokładnie podjąć odpowiednie decyzje w przypadku sytuacji kryzysowej.
Zalecenia dotyczące zarządzania kryzysowego
Poniżej przedstawione są zalecenia dotyczące zarządzania kryzysowego i planowania awaryjnego, które pomogą w zapobieganiu zagrożeniom oraz przygotują firmy do działania w sytuacjach kryzysowych:
- Stworzenie zespołu do zarządzania kryzysowego, który będzie odpowiedzialny za planowanie czynności w sytuacjach awaryjnych lub kryzysowych.
- Określenie scenariuszy dla najczęstszych zdarzeń kryzysowych, co pozwoli wypracować metody postępowania w odpowiedniej sytuacji.
- Badanie możliwości pojawienia się nowych zagrożeń oraz przeprowadzenie oceny ryzyka.
- Stworzenie programu szkolenia pracowników, który zaznajomi ich z działaniami wykonywanymi w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych.
- Stworzenie systemu odpowiedzialności i raportowania, dzięki któremu będą rozliczane wykonane działania i podjęte decyzje.
- Nieustanne monitorowanie i optymalizacja procesów, ponieważ sytuacje kryzysowe szybko się zmieniają i wymagają stałej uwagi.
Podsumowanie
Zarządzanie kryzysowe i planowanie awaryjne to ogromny kompleks działań skupionych na identyfikacji i przygotowaniu na sytuacje kryzysowe. Odpowiednio przygotowany proces chroni firmę przed szkodliwym wpływem wystąpienia stresującej sytuacji. Przede wszystkim jest to zespół zarządzania kryzysowego, program szkoleń dla pracowników i system raportowania, który pomaga uniknąć poważnych szkód. Warto także stale monitorować sytuacje i optymalizować system, aby być w pełni przygotowanym na wystąpienie nieoczekiwanej sytuacji.